منتدى القلوب الحائرة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

موقع اجتماعى يهتم بكل الجوانب التى يتعرض لها الشخص فى حياتة كما يقدم النصيحة لمن عندة اى استفسار (يهتم بمجالات الخدمة الاجتماعية )

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

هزه حكايتى

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
شاطئ الهوى

المساهمات : 14

هزه حكايتى Empty
مُساهمةموضوع: هزه حكايتى   هزه حكايتى I_icon_minitimeالأحد مايو 11, 2008 8:33 am

هزه حكايتى
من اغرب وأعجب الحكايات التى عاصرتها
وسوف ارويها لكم
الا وهى قصة فتاه تائهه حائره ضائعه لم تعلم لما هى ولما يحدث لها كل هزا وزاك
تصرخ ولم احد يسمعه
هزه الفتاه كانت حياتهامليئه لعب ومااشبه زلك مفيش حاجه تقف قدمها كل حاجه كانت بتحلم بيها كانت بتحاول ان هى تتحققها
كانت لماتتطلب اى حاجه كانت بتجي لها ومكنش حد يقدر يقول لها لا
لعندماقررت الهرب الهرب من الحياه وال فيها الهرب من المشاكل ومن نزاعات الاهل
لمافكرت انها تواجه الحياه لواحدها من غير ماتعتمد على حد
دى كانت اول البدايه لدمراها وهلكها

ونكمل الباقى فيما بعد
Admin
Admin

المساهمات : 43

هزه حكايتى Empty
مُساهمةموضوع: رد: هزه حكايتى   هزه حكايتى I_icon_minitimeالأحد مايو 11, 2008 9:01 am

اختى الغالية شاطئ الهوى
كم كنت مدرك مدى جمالك وادبك واخلاقك الا انك فى معظم الاحيان عندية ما علينا
سحر دى طبيعة الحياة الكل منا لما يلاقى كل شئ سحل متعبش فية يحس انة شئ سهل الحصول علية ولما تيجى فجأة الحياة تتغير ميختش الى عاوز يخدة او الى هو متعود علية يجد الحياة سجن وملل وانة خلاص انتهى بس الشاطر الى يحسبها صح
ومينجرفش مع اول التيار ليموت الحياة كلها صراع كلها مئاسى
فيجب الثقة بقدرة الله والتمسك بالدين والعقيدة ويحسبها صح معظم الناس تنسى دة وتنجرف مع التيار وتعيش حياة المظاهر حياة كلها خداع ووحوش اكلة لحوم وخاصة الانثى ينظر لها الف رجل بالف نظرة وكل نظرة محملة بأشياء لم اذكرها لاداب الحديث بالكلام بل هذة هى الحقيقة التى لايدركها انسان الدنيا تلاهى ..
عزيزتى واجمل وارق ما رأت عينى انى كنت من الايام احب انسانة بس كانت بتأخذ كل حاجة منى على اساس انى مش قد المقام او انى بعيد عنها او هى من بلد تانى فعند ذلك قررت الرحيل الرحيل من عالمنا الى عالم اخر الى بعيد لم ندركة وتركتنا وحدنا بلا حب وتركت لنا جرح لا يطيب هل نقف الى ذلك الحد ونقول خلاص الدنيا انتهت ؟
يعنى .... فى الاول كان شئ صعب الى حد ما بس للحظة ادركت وفهمت امور كتيرة فى الحياة عشتها جربتها ............................وكتير
نصيحة كونى صادقة مع نفسك
رغم خلافات الاهل الا ان تجدى تلك الاخلافات سهل وبسيطة وملهاش طعم كدة رغم انكم عيلة واحدة صح
بس احنا بنكبر المواضيع انا عاوز اخد حريتى .... انا عاوزة ابقى ذى كل بنت .... انا عاوز اصاحب فلان وفلان ... انا عاوز يبقى لى دور فى كل شئ .... انا عاوز كذا وكذا كل شئ عاوزة
بس هى الحياة كدى الانسان العاقل المدرك لنفسة هو الصح القادر على تحمل الصعاب والمشاكل
لاتدع الهموم تقتلك ... اقتلها انت الاول

دعى كل همومك وراك ولا تفكر فى الماضى وابدأى حياة سعيدة كلها مرح بتقوا الله عزوجل
تقوا الله هى الاهم وهى الحل من كل شئ
شاطئ الهوى
ربنا يرزققك الخير والخيرات ويبعد عنك شر السوء
وشر حاسد اذا حسد
وحميك من فتن الايام ويرزققك الطيبات كلها
والصلاح والفلاح والمحبة
ففكرى قبل كل شئ وارجعى الى تقوا الله فهو الاول والاخر يكشف الباطن والظاهر وهو الكبير المتعال نرجع الية كل الاوقات
سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم
https://hearts-nuclear.yoo7.com
شاطئ الهوى

هزه حكايتى Empty
مُساهمةموضوع: رد: هزه حكايتى   هزه حكايتى I_icon_minitimeالأحد مايو 11, 2008 9:31 am

اشكرك على هزه النصيحه واتمنى ان تتاع بقية الحكايه ياصديقى
شاطئ الهوى

هزه حكايتى Empty
مُساهمةموضوع: رد: هزه حكايتى   هزه حكايتى I_icon_minitimeالجمعة مايو 16, 2008 10:24 am

وهزه كانت البدايه لهلاكها
حيث بدأت تبحث عما تحتاجه فى البدايه كان لها صحبه منز وقت عاشت معها فتره
وهى كانت فى نفس المكان ال هى فيه
كانتبتعامل صحبتها كأنها أختها بل وأكتر
وبعدزلك عرفتها بأحد اصدقائها من الشباب فهى كانت رفضه تماما لكن صحبتها اصرت وفقت وبعد كده بدأت الحكايه كانت مكلم احدى الاولاد عنها لدرجة انه قال انه حبها مين غير مايشوفها وده لاسباب كتير ولانه كان خارج من جرح وعايز ينس طبعا كانت هى الوسيله ال هينسى بيهاقصة الحب العشها
وفعلا عرفتهم على بعض كانو 3 اولاد مكنوش وحشين شباب زيهم زى اى حد
وبعدين بدأالانسان المجروح ده انه يعبرلها عن اعجابه بهامن ال سمعه وهى شكرته وعد الوقت وبدأيكون فيه مكالمات مابينهم ورنات ورسايل وبزلك بدأت حكايتهم
ولكنها كانت واثقه ومتأكده انها بالنسبه له ماأكتر من مجرد نزوه اوحاجه بيخرج بيها من ال هو عاشه
عبرلها عن حبه وانه بيحبها وهيتجوزها وعرف أهله والكل كان عارف انهم شبيه بالمخطوبين
لكن هى كانت واثقه 100فى100انها ولا حاجه فى حياته وانه عايش مجرد أوهام وبعدين هيجى اليوم ال هيحس انه كان مخطئ
وبعدكده فلا بحاولى شهرين قال لها انه معرفش انه يحبه وانه حاول
زعلت جدا مش لانها بتحبها ولكن لانها خضعت وكانت مجرد لعبه في يده
وانها كانت وسيله هى محبتهوش
وعمرها ماقالت له انها بتحبه لانها محستهاش حياه جديده وعاشتها
ولكنها اقسمت بالله انها لاتضيع حقها ولا كرامتها ابدا
وفعلا بدأت تحسسه انهامش قدر تشتغنى عنها ومكلمات اكتر من الاول وزله وماأشبه زلك وبعد زلك تركته لنفسه يأنبهاوبعد زلك جاء اليها ليستسمحها ولكنها كانت قلعت عنه وتركته
فعندما كلمها وتأسف لها عن مافعل بيها وعن جرحها
قالت له انك لاتستحقنى ومش انت ال هتنفعنى ولانك مغرور وعمرك ماهتكون اب ولا زوج وبأت توضح له الآخطاء ال فيه كلها وهو سمع لها واعترفت له ان هى كانت امنيته انها تشوفه زليل لها لكن فى هزا الوقت لاتريد هزا ولكن لابد ان يكون انسان اولا حتى يستطيع ان يعيش
وان يعرف ماالحب وكيف يحافظ عليه
وبالفعل تغير وكلمها مره أخرى حتى تكون له ولكنه رفضته بشده وقالت كويس جدا انك وصلت للحياه دى وربنا
ولكنها كانت مصمه ان تعيش أصعب حياه وان تجرب كل شئ حتى لايتطيع احدمره أخرى ان يخضعها
وكانت البدايه الحقيقيه لهزه الفتاه
ولكنها أقسمت بالله ان لاتضيع حقها ولاكرامتها

هزه حكايتى
صفحة 1 من اصل 1